Kennis
Leren verbeteren maakt allerlei publicaties: van brochures over duurzame onderwijsontwikkeling en verbeterplannen, tot onderzoeken en podcasts. Download ze hier, laat je inspireren en ga met concrete handreikingen aan de slag.
Digitale geletterdheid – Hoe ontwikkel je een onderwijskundige visie?
Digitale geletterdheid is een van de vier leergebieden van de basisvaardigheden. Dit leergebied krijgt een plekje in de kerndoelen, maar de ontwikkeling daarvan is nog volop gaande. Toch zijn de meeste scholen al met digitale geletterdheid aan de slag. Hoe formuleer je een onderwijskundige visie op digitale geletterdheid? Wat zijn de valkuilen en de kansen?
Het zeer zwak-trauma – Oorzaken en gevolgen van een negatief inspectieoordeel
Wat gebeurt er met een school of afdeling die een onvoldoende of zeer zwak van de inspectie krijgt? Een gesprek met Hans Sandtke, projectleider Leren verbeteren, en Pascal Scholtius, rector van het Comenius Lyceum en de Comenius MAVO. Scholtius’ havo-afdeling kreeg vlak voor zijn aantreden in 2018 een zeer zwak van de inspectie.
Kwaliteitszorg in coronatijd
Deze whitepaper gaat over kwaliteitszorg in coronatijd. We belichten twee onderdelen van onderwijskwaliteit in het bijzonder: zicht op ontwikkeling en begeleiding (standaard OP2) en didactisch handelen (standaard OP3). De whitepaper beschrijft hoe kwaliteitszorg er in coronatijd uitzag, welke risico’s er waren en hoe scholen daarmee konden omgaan. De publicatie gaat ook in op de kansen […]
Duurzaam en effectief taalbeleid
Ons onderwijs wordt steeds taliger. Niet elke leerling kan daarmee omgaan en niet elke docent is daarvoor goed uitgerust. Voor duurzaam en effectief taalbeleid is structurele en schoolbrede aandacht voor taal nodig. Alle docenten én de schoolleiding moeten daarbij betrokken zijn. Deze brochure is geschreven door Leren verbeteren-adviseur Geppie Bootsma.
Bestuurders in beweging | Publieksversie
Bestuurders zijn de afgelopen jaren actiever gaan sturen op onderwijskwaliteit. Ze zien dit ook als een verantwoordelijkheid die zij delen met schoolleiders. Dit is een van de belangrijkste conclusies van een onderzoek van Leren verbeteren. In deze rapportage lees je de belangrijkste opbrengsten van het onderzoek.
Bestuurders in beweging | Achtergronden bij het onderzoek
Bestuurders zijn de afgelopen jaren actiever gaan sturen op onderwijskwaliteit. Ze zien dit ook als een verantwoordelijkheid die zij delen met schoolleiders. Dit is een van de belangrijkste conclusies van een onderzoek van Leren verbeteren. In deze rapportage lees je de achtergronden van het onderzoek.
De ingrediënten voor effectieve verbeterplannen
In deze brochure vind je vijf concrete succesfactoren voor het maken van een verbeterplan. Hiermee kun je eenvoudig zelf een verbeterplan opstellen. De uitgave bevat veel do’s en don’ts en voorbeeldteksten uit goede verbeterplannen. Auteur is Leren verbeteren-adviseur Juliette Vermaas.
Opbrengstgericht werken
In deze brochure lees je alles over opbrengstgericht werken (OGW): waar ligt de kracht van OGW bij het creëren van een lerende cultuur? De brochure bevat ook een Toolkit OGW: een set concrete instrumenten die met succes in de praktijk worden gebruikt. Auteur is Leren verbeteren-adviseur Juliette Vermaas.
Veelzijdig talent voor kwaliteit | De rollen van de kwaliteitszorgmedewerker
Kwaliteitszorgmedewerkers hebben een aantal cruciale rollen als het gaat om onderwijskwaliteit. In welke rol ben jij op je best? Welke rol wordt het vaakst van jou gevraagd? En in welke rol kun jij nog verder groeien? Bekijk de rollen op deze poster en laat je inspireren.
Leren verbeteren werkt | Publieksversie
Leren verbeteren heeft in 2017 onderzoek gedaan naar de effectiviteit van de begeleiding van scholen met een zeer zwakke afdeling. Het doel van het onderzoek: lessen trekken uit de effectiviteit van de begeleiding én de begeleiding van onvoldoende en zeer zwakke afdelingen verbeteren. In deze publicatie lees je de belangrijkste opbrengsten van dit onderzoek.