Leren verbeteren organiseert in het najaar twee nieuwe online reflectiesessies over kwaliteitszorg. De eerste gaat over integrale kwaliteitszorg en de tweede over kwaliteitszorg op de havo.
Met de online reflectiesessies kwaliteitszorg van Leren verbeteren kun je jouw kennis en inzichten op de diverse aspecten van kwaliteitszorg uitbreiden en uitwisselen aan de hand van actuele onderwerpen. Je krijgt meer zicht en grip op de onderwijskwaliteit op je school, met het onderzoekskader van de inspectie als basis. Vervolgens kun je vanuit de eigen visie en ambities het onderwijs op je school verder ontwikkelen.
Update: de sessies zijn vol; inschrijven kan niet meer.
Voor wie?
De sessies zijn bedoeld voor teamleiders, schoolleiders en kwaliteitsmedewerkers in het VO en hun collega’s die nauw betrokken zijn bij kwaliteitszorg: staf- en HRM-adviseurs, controllers, projectleiders en innovators. Iedereen is welkom: van startend tot zeer ervaren. Met een collega deelnemen aan de sessies vergroot het effect, omdat je met elkaar kunt bespreken wat de opgedane kennis en ervaring concreet betekenen voor de eigen organisatie en welke acties gaan bijdragen aan verdere ontwikkeling.
Organisatie en kosten
De bijeenkomsten worden georganiseerd door Leren verbeteren. Aan deelname zijn geen kosten verbonden. Per sessie is er een maximaal aantal plaatsen beschikbaar. We willen je daarom vragen bij inschrijving de sessies te reserveren in je agenda. Mocht je onverhoopt niet aanwezig kunnen zijn, dan horen we dit graag tijdig, zodat we iemand van de wachtlijst een plaats kunnen geven.
Thema’s
In oktober en december organiseren we reflectiesessies over integrale kwaliteitszorg en kwaliteitszorg op de havo.
Oktober 2024: Integrale kwaliteitszorg en de relatie met financiën/strategisch HRM
Het kwaliteitsgebied Besturing, kwaliteitszorg en ambitie (BKA) omvat de besturing van de onderwijskwaliteit op de scholen, een goede organisatie en kwaliteitscultuur, en het financieel beheer, waaronder financiële continuïteit, rechtmatigheid en doelmatigheid. De inspectie ziet besturing als een integraal en cyclisch proces: ‘Als deze cyclus op orde is, is het bestuur in staat de basiskwaliteit te realiseren en te borgen, het onderwijs te verbeteren en te zorgen voor deugdelijk financieel beheer’. Sinds de invoering van het herziene onderzoekskader in 2021 ligt er meer een focus op de gemeenschappelijke verantwoordelijkheid voor onderwijskwaliteit binnen het stafbureau. Maar het is niet altijd makkelijk om te doorgronden hoe deze bijdrage vanuit die positie eruit kan zien én wat het effect daarvan is. In deze reflectiesessie onderzoeken we hoe kwaliteit er vanuit verschillende disciplines uitziet, hoe die doorwerkt op de kwaliteit van onderwijs én hoe je hier vanuit jouw positie invloed op hebt. We vragen je om voor deze sessie samen met een collega in te schrijven om zo het lerende effect in je organisatie te vergroten.
December 2024: Kwaliteitszorg op de havo
Binnen het project Leren verbeteren valt de havo als afdeling op als het gaat om onderwijskwaliteit. In de afgelopen decennia is het aantal leerlingen op de havo toegenomen, maar zijn er ook regelmatig vragen en zorgen over de opbrengsten, de motivatie van leerlingen en de kwaliteitszorg op de havo in brede zin. Bij een poll over onderwerpen voor reflectiesessies voor dit najaar stak dit onderwerp er qua voorkeur duidelijk bovenuit.
Wanneer we een analyse maken van de achterblijvende opbrengsten van havoleerlingen horen we vaak dat deze leerlingen niet meer gemotiveerd zijn. Eerdere onderzoeken leverden nagenoeg hetzelfde beeld op. Lees bijvoorbeeld het antwoord op de onderwijsvraag ‘Zijn niveauverschillen tussen havo- en vwo-leerlingen terug te voeren op verschillen in kennisreproductie, toepassing van kennis en inzicht?’ van de Kennisrotonde en luister het item ‘Meer praktijkgericht onderwijs voor havoleerlingen ‘Het zijn de slimme doeners’ van Radio 1.
In deze reflectiesessie maken we gebruik van een verkenning van de Leren verbeteren-projectleiding en adviseurs naar onderwijskwaliteit op de havo en gebruiken we input uit gesprekken met havoleerlingen. Wat zeggen zij? Wat geven zij als oorzaak? En wat zouden wij eraan kunnen doen? Deze ervaringen leggen we graag naast die van jullie. Samen maken we de puzzel en zoeken we naar ‘wielen om aan te draaien’ om het onderwijs ook voor de havoleerling weer aantrekkelijk te maken.
Doe je mee?
We hopen je te mogen begroeten bij (een van) deze sessies. Vóór de sessie krijg je van ons:
- een powerpointpresentatie waarin aspecten van het thema worden geschetst;
- links naar websites met actuele interviews;
- links naar online berichten over de huidige situatie;
- de gespreksvragen die zijn geformuleerd.
Wil je meer weten?
Neem dan contact op met Hannie Doornbos: 06 – 28 02 77 48/ h.doornbos@fenom.nl, Pieter Duits: 06 – 81 31 72 68/ pieter.duits@vbent.org, Anouk Hendriks: 06 – 38 07 06 67/ anouk.hendriks@vbent.org of Gabriëlle Hoolwerf: 06-18 51 21 95/ gabrielle@projectlerenverbeteren.nl.